kurátor výstavy: Radek Wohlmuth
Galerie města Plzně, 20. 8. 2015 – 8. 10. 2015
Nejnovější výstava Petra Nikla je symbolicky třetím projektem v řadě, ve kterém tento autor zaměřuje svou pozornost na fenomén času. „Čas je pro mne neuchopitelným tokem dění,“ říká k tomu Petr Nikl. „Rád v něm bloudím pozpátku a zkoumám svou paměť. Z minulého se snažím odvodit přítomné. Vedu s uplynulým časem osobní dialog.“
Výstava Časosběry volně navazuje na Niklovo letošní Švábení v pražské Galerii Villa Pellé, a především na velkorysou obrazovou přehlídku Hra o čas (kurátor Radek Wohlmuth) v Městské knihovně Galerie hl. Města Prahy z přelomu let 2013 / 2014. Stejný tandem připravil i plzeňské pokračování této „časozkumné“ vizuální série.
„Plzeňská sonda do Niklova monitorování času je unikátní nejen specifickým výběrem exponátů a jejich originální konstelací, která přímo reaguje na prostor galerie, ale také proto, že je vůbec poprvé v pravém smyslu intermediální,“ přibližuje kurátor výstavy Radek Wohlmuth. „Zahrnuje tentokrát nejen malované obrazy a mechanicky vzniklé kresebné kompozice, ale i videoprojekce, nafukovací objekty a interaktivní instalaci. Každý z exponátů odkazuje ke specifickému druhu času, který se v tvorbě Petra Nikla průběžně objevuje, a dohromady tak definují jedno z klíčových témat tohoto autora. Celkem výstava výběrově zahrnuje práce od 90. let minulého století do naprosté současnosti.“
Obrazově expozice stojí především na třech významných cyklech. Nejstarší tvorbu zastupují tzv. intarzie – kolážovité obrazy z autentických kreseb Petra Nikla a jeho maminky vytvořené ve stejném období života a zasazené do překližkového podkladu. Dále je to série uplývajících černobílých dívčích portrétů pořízených podle starých snímků z rodinného archivu. A nakonec otevřený cyklus automatických abstraktně-ornamentálních kompozic z barevných pigmentů, které po podložce roznášejí mechaničtí švábi na baterie.
„Kromě samotného fenoménu času mě vzrušuje i proces tvoření v čase,“ vysvětluje Petr Nikl. „Snahou o jeho zviditelnění jsou právě mé poslední práce, vytvářené automaticky pomocí mechanických brouků. Tato poloha je jakousi syntézou mých výtvarných, hudebních i divadelních pokusů. Je čirou demonstrací spontánní hry jako principu hledání a objevování předem neurčených obrazců a významů. Je jakýmsi mým manuálem imaginace.“
Petr Nikl vnímá čas různým způsobem. Jednou je to absolutní čas ve smyslu evolučního vývoje přírody, jindy čas osobní paměti, který reprezentují výjevy z vlastního života, nebo spirálovitě cyklický čas tvorby, postupně posouvající už zpracovaná témata do dalších úrovní a kontextů. Všímá si nejen různých podob času, ale i jeho neustálého pohybu, proměnlivosti a možností jeho prožívání. Prostřednictvím svých prací vizualizuje čas minulý, ale procesuální interaktivní instalace přináší do expozice i ten přítomný. Prokomponovaným labyrintem různých časů se ostatně stává celý prostor galerie, který je zároveň vrstevnatým prostředím otevřeným pro osobní asociace, emoce, vzpomínky a nálady.
Petr Nikl (*1960) je jedním z nejvýraznějších českých výtvarných umělců. Akademii výtvarných umění absolvoval v roce 1987. Je zakládajícím členem výtvarné skupiny Tvrdohlaví. Je to intermediální umělec s klasickými kořeny, který se svobodně a přesvědčivě vyjadřuje prostřednictvím tradičních výtvarných technik, ale i autorských knih, interaktivních projektů a improvizačních akcí na bázi performance, divadla a hudebních vystoupení. Je nositelem Ceny Jindřicha Chalupeckého z roku 1995, několikanásobným laureátem ceny za nejkrásnější knihu a držitelem Zlatého anděla v kategorii alternativní hudba z roku 2005. Ve stejném roce připravil expozici Zahrada fantazie a hudby pro český pavilon na EXPO v japonském Aichi. Zúčastnil se množství kolektivních výstav, např. Fundamenty, sedimenty, GHMP, Městská knihovna, Praha nebo 80. léta, Wannieck Gallery Brno (obě 2011). Samostatně v poslední době vystavoval např. opět v brněnské Wannieck Gallery (Já jsem tvůj zajíc, 2012), Alšově jihočeské galerii v Českých Budějovicích (Tváře z New Yorku, 2013), Galerii hl. Města Prahy (Hra o čas, Městská knihovna 2013/14) nebo pražské Galerii Vila Pellé (Švábení, 2015). Zastoupený je v Národní galerii v Praze, Moravské galerii v Brně, Státní galerii ve Zlíně, GHMP, Galerie výtvarného umění v Karlových Varech, Galerii výtvarného umění v Hradci Králové a dalších.